פסטיבל הג'אז בירושלים

Jerusalem Jazz Festival 3

 

ביום חמישי בערב, מוזיאון ישראל התעורר לחיים לצלילי סקסופונים, באסים, פסנתרים וקלרינטים. מבקרים ונגנים מכל רחבי העולם נאספו והשתתפו בפסטיבל הג'ז הבינלאומי הראשון בירושלים, שהתקיים במוזיאון ישראל ב-2-4 בדצמבר. הפסטיבל היה מיזם משותף של מוזיאון ישראל, פסטיבל ישראל והקרן לירושלים; הוא נערך לכבוד יובל ה-50 של הקרן לירושלים, שיצוין בשורה של אירועים חגיגיים במהלך שנת 2016. צלילים קיבלו את פניהם של המבקרים למן הרגע שרגליהם דרכו על סף שערי המוזיאון, כאשר הרכבי ג'ז ניגנו במסדרונות במהלך הערב, ובית הקפה של המוזיאון הפך לבר הומה שהגיש יין וסושי לצד אפשרויות אוכל שגרתיות יותר.

 

הגלריות במוזיאון הפכו לחללי הופעות לקונצרטים אינטימיים שבהם המוסיקה השלימה את האמנות שעל קירות הגלריה. זמרת אחת העירה בהתלהבות: "אף פעם לא שרתי ליד פיקסו!" ואכן, אחד הקטעים, Playground, בחן את הקשרים שבין אמנות חזותית, מוסיקה וגוף האדם, בעזרת שורה של מופעי תנועה בחלל שבו מוצגת תערוכה על תולדות האנושות.

 

Jerusalem Jazz Festival 1

 

טריו "דאצ'ס" מניו יורק עינג את הקהל בביצועים מקסימים של קלסיקות ג'ז ווקאליות, מלאי הומור ותעוזה. הרכב "אברקסס", גם הוא מסצנת הג'ז של ניו יורק, ביצע מוסיקה מחוספסת יותר, המתאפיינת בקרשנדו אינסטרומנטליים והרמוניות מעניינות. במקביל, גם שפע של כישרונות ישראלים באו לידי ביטוי: הפסנתרן יונתן אבישי הופיע באודיטוריום של המוזיאון, ולאחריו קונצרט של הסקספוניסט זוכה פרס הגראמי דיוויד סנשז, ששילב מוסיקה ממקורות קאריביים, לטינו-אמריקנים ואפריקנים, כך שנוצרה חוויה חוצת תרבויות.

 

לאור מגוון הכישרונות הרחב שהוצג באירוע, אין פלא שההופעות היו מלאות עד אפס מקום; לעתים, אפילו מקום בעמידה היה קשה למצוא. נוסף על שמונת הקונצרטים שהתקיימו במוזיאון ישראל, היו גם הסעות ל"צוללת הצהובה" לג'ם סשן של חצות עם האמנים שרצו לסיים את הערב באפטר-פארטי מוסיקלי.

 

הפסטיבל היה חגיגה של מוסיקה, אך גם העיד כי ירושלים היא מוקד שוקק לתרבות בינלאומית, שצליליה ממשיכים לעורר השראה בקרב אנשים מכל רחבי העולם, בדומה לסוגת הג'ז עצמה.