חינוך

תכניות אוריינוּת לבני הקהילה האתיופית

Ethiopian Literacy Photo 1

תכניות אוריינוּת לבני הקהילה האתיופית

הדרישה: גלי העלייה מאתיופיה, שהחלו בשנת 1980, הביאו לישראל למעלה מ-125,000 עולים. ני העדה האתיופית מתרכזים בכמה ערים ברחבי המדינה, ביניהן ירושלים. האינטגרציה החברתית של עולי אתיופיה נתקלה במהלך השנים במכשולים רבים. השוֹנוּת התרבותית בין העולים החדשים, שרבים מהם הגיעו ללא ידיעת קרוא וכתוב וחסרי ידע לגבי החיים המודרניים, לבין המציאות של החברה הישראלית העכשווית, מנעה מהם את האפשרויות לחינוך, עבודה ושוויון סוציו-אקונומי. בדו"ח מבקר המדינה משנת 2013 עולה כי 51.7% ממשפחות העולים מאתיופיה בישראל ו- 65% מהילדים הם עניים. דו"חות אחרים המשקפים את הפערים החברתיים הראו שרק 43% מהתלמידים בני העדה האתיופית זכאים לתעודת בגרות ורק 22% מהם קיבלו ציונים המאפשרים להם להתקבל לאוניברסיטאות (לעומת 58% ו-50% בהתאמה בקרב תלמידים יהודים-ישראלים אחרים).   

הקרן לירושלים, הפועלת מזה 50 שנה להבטיח הזדמנויות חינוכיות ואקדמיות שוות לכלל תושבי העיר, שמה דגש מיוחד על האוכלוסיות המוחלשות. הקרן יצרה שותפות עם שני מרכזים הממוקמים בשכונות שיש בהן אוכלוסיית עולים גדולה, כדי ליישם תכנית אוריינות מיוחדת לעברית. יד רחל, מרכז חינוכי טיפולי בשכונת קטמון ומרכז רחל קרוון לפיתוח הילד בשכונת קריית מנחם, מציעים קשת של שירותים התפתחותיים וחינוכיים לילדים בקהילות שלהם. המרכזים הללו נועדו לשרת כמסגרות מקצועיות לטיפול בצרכי התפתחות השפה של ילדים ממשפחות עולי אתיופיה.

בטקס שנערך בשנת 2014, זכתה מנהלת מרכז רחל בפרס אשלים, פרס המוענק בכל שנה למוסד יוצא דופן אשר פועל למען ילדים או נוער בסיכון במדינת ישראל. מנהלת מרכז רחל זכתה לשבחים בזכות "חדשנות ומצוינות" בפיתוח מודל מולטי-דיסציפלינרי עבור מרכז התפתחות טרום-בית ספרי.

ההשפעה על ירושלים: אוריינות היא הבסיס להצלחה. שליטה בקריאה וכתיבה היא המדד הטוב ביותר לניבוי הישגים עתידיים בבית הספר ובהמשך החיים. חוקרים זיהו שחלון ההזדמנויות מהלידה ועד גיל שמונה הוא קריטי לפיתוח אוריינות בקרב ילדים. על כן יש לעודד הורים להעסיק את ילדיהם בחוויות המקדמות את כישורי האוריינות כדי לבנות בסיס של ידע טרום-קריאה המקל על לימודי הקריאה והכתיבה בכיתה א'. ילדים ממשפחות של עולים חדשים, שהילדות המוקדמת שלהם עברה עליהם בסביבה שאינה דוברת עברית, נתקלים בקשיים ספציפיים ברכישת אוריינות עברית ברמה דומה לזו של ישראלים ילידי הארץ. אלה שגדלו בקרב הקהילה האתיופית חייבים לעיתים קרובות להתגבר על מכשולים תרבותיים גדולים כדי להצליח. הקרן לירושלים תומכת בתכנית האוריינות בעברית במרכז רחל וביד רחל במטרה להעניק הזדמנויות שוות לקהילת העולים מאתיופיה ולספק לכל ילד את ההתחלה הטובה ביותר בחיים.

תכנית האוריינות בעברית כוללת:

  • שפה ואוריינות:

בכל אתר בו היא מופעלת תספק התכנית לילדים בכיתות נמוכות את השיעורים המתאימים להם מבחינה התפתחותית, לצד חומרי למידה והתנסויות הדרושים להם כדי להתחיל לקרוא ולכתוב.

  • הכנה לכיתה א':

ילדים צעירים שגדלו בבתים בהם קריאה אינה חלק מהחיים, אשר כמעט ולא רואים את הוריהם או בני משפחה אחרים קוראים ו"שעת סיפור" אינה חלק בלתי נפרד מסדר היום - חסרים לעתים קרובות בסיס ללימוד הקריאה בכיתה א'. תכנית הכנה לכיתה א' מאפשרת לילדים אלה להתחיל את בית הספר היסודי באותה רמה כמו חבריהם לכיתה.

  • חונכוּת הורים מותאמת תרבותית:

הורים רבים בני הקהילה האתיופית בירושלים הם בעצמם חסרי יכולת לקרוא ולכתוב באמהרית ובעברית. בשל כך, ההצלחה של כל תכנית מוכנוּת קריאה לילדים תלויה בהשמת דגש על חשיבות הקריאה בפני הוריהם.

אתר אינטרנט: http://www.rachel-center.org/

שותפים: עיריית ירושלים; משרד החינוך; משרד הבריאות; משרד השיכון והדיור; מועצה מקומית גנים; מועצה מקומית גוננים; 360: תכנית לאומית לילדים ונוער בסיכון.